Vad ont du tänkt . . .



”As sugar disolves, it spreads happiness”.
Det hemliga meddelandet på den lilla sockerförpackningen får mig att röra om extra ordentligt i kaffekoppen.
Med ett leende på läpparna har jag precis skrämt iväg den lille affärsmannen från sätet bredvid. Kanske är det bara så att han, liksom jag, inte gillar att sitta inklämd.
Dumt av honom att inte se till att hamna ytterst då. Inte så svårt att fixa bara man lär sig att peta rätt på incheckningsmaskinerna i avgångshallen.
Planet är av den klaustrofobiska sorten, med en enkel och en dubbel rad. När alla nypåstigna står upp och försöker klämma in sina attiraljer i boxarna ovanför dubbelsätena, verkar det omöjligt att alla verkligen kommer att få plats.
Utrymma vid en nödsituation? Panik!
Hallå där, titta ut genom fönstret istället.

Affärsmannens oväntade flykt, planet var trots all inte så fullt som det först verkade, ger mig lyxen att kunna veckla ut mig för att försöka ta igen de förlorade morrontimmarnas sömn.
Går förstås inget vidare.
Med propellern rakt utanför fönstret går det inte ens att lyssna på lite avkopplande musik ur iPodens enorma arkiv. Måste skaffa riktiga hörlurar.
Den medhavda boken (någon stund blir det väl över till att läsa) och den i sista stund bra-att-ha inköpta Mac-tidningen lockar inte heller. Kan ju knappt hålla ögonen öppna.
Istället börjar jag ta itu med de ovälkomna tankarna på min egen dödlighet, som så ofta infinner sig vid liknande tillfällen.
Skall jag komma ner på marken igen? I ett stycke. Levande?
Lugn och fin!
Plocka fram tankarna, vrid och vänd på dem, se dem för vad de är och så släpp dem. Ja, nått i den stilen påstår väninnan Terapeut att man skall göra för att hålla eventuell panikångest i schack.
Kanske det kanske. Annars går det väl lika bra med lite valium inför tandläkarbesöket.
Fast en ordentlig dos trötthet är inte illa det heller. Tankarna orkar inte riktigt hålla sig på banan utan fladdrar iväg nästan lika snabbt som de dyker upp.

Trodde jag ja. Plötsligt kommer efterdyningarna från mitt förra Helsingforsbesök rullandes. (Jo, en gång var jag visst i Helsingors tre gånger. Förträng, förträng.)
Under det tvångsbesöket var jag så irriterad på min lallande medresenär att jag under hundradelen av en sekund övervägde att med en knuff hjälpa henne under en snabbt annalkande buss.
Istället drog jag in henne på trottoaren.
Den kallsvettiga insikten om vad jag nästan var kapabel till skrämde mig dock till den milda grad att jag vägrade att sitta bredvid subban på flyget hem.
Risken var överhängande att ”Gud” skulle straffa mig och skulle jag dö – så inte fan skulle jag göra det sittandes bredvid henne!

Så kommer flygvärdinnan förbi och tecknar åt mig att sätta ner fötterna på golvet.
Dags att pricka in landningsbanan mellan de tusen sjöarna.
Jag klarade mig visst den här gången också!
Eller?

19 svar till “Vad ont du tänkt . . .

  1. Ahhhh…. jag älskar att flyga!Somnar alltid på en gång =))Problem solved.//S

  2. Det låter mycket bra till att börja med!!! Det finns hopp!!!!Kramar från Soulway

  3. Det där klarade du ju bra! *Puuh* Pustar ut! Kram!

  4. Det är synd om hästenm fast han ser ut att tycka om fart vinden i håret.

  5. Tack!!!

  6. Lyssnade på T V P: s gitarrist sist jag var i Helsinki…Inne på bakgården…kommer inte ihåg vad det heter…hmmHan är fortfarande på banan så att säga…

  7. ? Bara helt enkelt…

  8. du har helt rätt! jag har gjort den kopplingen själv…

  9. Flyg,fula fluga flyg,och den fula flugan flög!*****Traumatiskt värre här idag.Ta sig en valium och va som folk i allmänhet….Men se upp för vichyvattnet…förlåt…Whiskyn skall det ju vara…Den kan stiga er åt huvudet.Sköt om sig,WD

  10. Satan perkele din musik var inte så bra men jag gillade din sida!!!!

  11. Jag råkar ofta på flyget hamna bredvid antingen 1) en dyngfull och lite korkad (hänger det kanske ihop?) svensk som vill prata hela vägen till Bangkok. 2) en person, oftast en ung ryska, som behöver speciella arrangemang, typ byta plats med min son, fem år så han måste sitta ensam någon annanstans. Och när det inte går, stirra ilsket på mig hela flygresan. Och när hon gjort det i två timmar får hon plats i första klass gratis, men behåller ändå sitt bagage bredvid oss.

  12. …Nu har jag läst! *fniss*

  13. …Låt mig se…själv har jag låst in alla mina käraste ägodelar i Rigs-bankens källare…*Gose-djuren*Bar-skåpet (och nykeln är i kallingarna)*Rajser-cykeln (även denna nyckel i kal…)*Rak-hyveln (vaf i helv..heter den det?)*Häck-saxen (lättare att torka utan hår he,he)*Barn-barnen (ja, ja de fick med sig nappen!)*Grann-frun (vi kallar henne Expressen)*Min vänstra fot (kan spå väder med den!)*Madrassen (där förvarar jag frimärkena)Ja de va väll de mest viktiga sakerna…finns lite pryttlar till, men de är mer av privat karaktär så att säja…Kanske gav det dig lite mer kött/fläsk på spirorna min kära fröken Trast…?Och ännu en underbart färg-sprakande höst-lövsbild…läser gör ja i morrn´…natti…natti!!!Ps. 4-7 Mb lagd på "gratis"-server tar sin lilla tid att ladda ner…de lär ju inte vara så generösa med band-bredden till dylikt…? :DAlternativet heter nog…Betala!…he,he…

  14. Happ, du ser vilken dålig inverkan ni har på mej…

  15. Badaren talar om sig själv i tredje person . . .Badaren har drabbats av hybris

  16. Badaren skjuter inga skott som han får ångra, det är det som skiljer agnarna från vetet.

  17. Finns nog lit häxtendenser här också tror jag minsann:-)Det är en dålig idé att göra sig av med folk på ett så drastiskt vis, alltid finns det någon som börjar ställa besvärliga frågor efteråt. Däremot om badarn skulle råka slänga iväg ett vådaskott…det går nog att klara sig ur *-)/Qilin

  18. jag satt på flyget (inrikesflyget) o hörde på en messerschmitt bakom mig hela vägen till sthlm som förklara för sin medresenär planets alla nackdelar o fel….han pekade oxå ut alla de ställen där plan hade nödlandat/havererat på vägen dit….allt medan jag satt vid fönstret o såg vingen röra sig upp o ner…

Lämna en kommentar