Helsinki revisited

Tasavallan Presidentti!
Inte för att jag kommer ihåg hur gruppen lät, men orden rullar så fint i mun att jag inte kan låta bli att mumla dem för mig själv där jag i raskt takt rundar kvarteren på jakt efter den svulstiga centralstationen.
Mellan varven drar jag till med ett ”Maa on Syntinen Laulu”.
Vilket väl i stort sett är den enda hela mening jag kan och som därtill varken är en svordom eller nått annat vulgärt.

För en stackare som inte kan räkna längre än till sex på finska, känns det aningen språkförvirrat att vistas i vårt östra grannlands huvudstad.
Är det svenska eller engelska som gäller?
I Helsingfors funkar ömsom det ena, ömsom det andra. Vilket vet du aldrig i förväg.
(Förlåt, Helsinki, skall det förstås vara! Både på finska och engelska.)
Tja, inte för att det är något världsproblem precis, men ganska snabbt infinner sig en känsla av klavertramperi.
Vilket språk VILL de att man skall tala?
Engelska? Är inte det lite fjantigt internationellt när du själv kommer från grannlandet och så många faktiskt pratar svenska?
Fast det kanske är kolonialmaktsvarning på svenskan? Visst ser de lite sura ut, de där som svarar dig på engelska?
Men vägskyltarna ståtar ju med båda språken. Då borde väl . . .
Äh, får köra vänligt leende turist-stilen och hålla klaffen så mycket det går.

Inte för att det ges så värst mycket utrymme för eskapader på egen hand under snabbvisiten i grannlandet. Men så plötsligt är det ändå dryga timmen över mellan mötena.
Ut! På stan – snabbt. Vart?
Flumma runt i behaglig takt tills jag ramlar på nått kul går ju inte. Tänk om jag irrar bort mig och kommer för sent till nästa sittning.
Nej, här gäller det att köra med säkra kort. Snurra runt lite där jag känner igen mig.
För att åtminstone få lite känsla av att faktiskt ha varit på främmande stadsbesök, typ.
Har ju varit här tidigare, för tjugo år sedan eller nått. Lite pejl borde jag ha på de centrala kvarteren. Nått grönt i mitten tror jag. Och så den där monstruöst bulliga  och pampiga centralstationen.
Ja, dit drar jag.
Det hinner jag.
Väl?

”Mina rakastan sinua."
Ha, där kom lite mer finska virvlandes ut från det ostädade gamla hjärnkontoret.
Snyggt jobbat mz Trast, säger jag bara och dunkar mig själv i ryggen när jag når fram till stationen, som inte är riktigt lika maffig som jag minns den.
Men den duger gott ändå. Och stolt över mitt enorma lokalsinne är jag också.
Jag kom, jag såg, jag plåtade. Kvinnan som gav knytblusturismen ett ansikte!
Hyvä päivä, på er!

Grrr!! Och när jag kommer hem så strular näthelvetet.
Efter en halvtimme i telefonkö får jag som bortförklaring att det beror på nån ”migration i växeln”. ”Ring igen på måndag.”
Klantskallar!

 

FÖR DEN NYFIKNE:

Maa on syntinen laulu

19 svar till “Helsinki revisited

  1. Tasavallan Presidentii var en attans bra jazz-rock- grupp på 80-talet (kanske) med genom arrengerade låtar. Hade glömt dem, men nu minns jag. Tack för det !

  2. Bär ni min lilla höna jeans månne…

  3. ANIARA!!!!Missa inte denna artikel i dagens AB (kultursidorna)!Just love it! Kunde ha skrivit den själv, åtminstone med samma budskap.- Varför just jag, undrar du.-Därför att vi lite grand krafsade inkring den heta gröten innan ni flydde till Helsinkki! (Då när de där cybersiffrorna i den lilla bloggosfärsleken stigit er åt huvudet och ni trodde ni ÄGDE våra bloggar!På tal om det. Ni verkar så frisk nu. Blev ni månne chockbehandlad i Helsinkki?)Läs nu artikeln så får jag höra edra åsikter i ämnet! Här är länken:http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/35_normal.htmlVoiga Hyviiin! Saluterar Soulway!

  4. Oh. min kära Aniara..jag delar ert reseintresse och Finland,,tja, ja..jo…..mitt intresse att kasta kniv är väl mer legalt där……kan jag tänka….Men låt oss inte stanna här…. kom till mig…skynda till slottet för butlern har gjort franskt kaffe och Lucy bakat kalorifri t årta..skynda dig…så kan vi sitta framför brasan och planera färdigt revyn! Kramar/Queenie

  5. Må så vara, men åtminstone jag tycker inte att någon av de gamla kämparna hade sina ljusaste perioder i karriären under 80-talet (naturligtvis bara MIN åsikt). Men "Graceland" kom trots allt under 80-talet, det kan man inte ta ifrån decenniet. Och ALLT var inte bara hårsprej … det var en hel del synt-blipp också.

  6. Angående Shane MacGowan som en av 80-talet främsta låtskrivare: Allting är ju relativt, men när det gäller 80-talet så förknippar jag det mer med hårsprej än med bra låtskrivande.

  7. Ops….Här vare ett bloggproffs va??finns det såna ?.*L*…(nu satt mindrevärdeskomplexen in igen)Nåväl jag häpnar över kapaciteten, jag som har jämt skägg att få till nåra rader överhuvudtaget. kramar från Bengan

  8. Jag hade varit vilse och aldrig hittat hem ens. Lokalsinne lika med noll. Sätt ut mig nånstans och du har blivit av med mig för alltid.Beundrar dig som hittar vägen och drar min hatt…eh… vilken hatt? Nu.. den tänkta hatten då!Kramissimo Marion

  9. Ok då, om du min svan säger så, tar väl mig en tår på tanden då… Ert ord är min lag.

  10. Uj!Nu har nån helt gått i spinn!Vad är han ute efter egentligen!!??Ta dig en hutt, vet jag. Det är söndag.

  11. Ahh, så vackert bildrikt berättat, jag är stum.

  12. Berätta?Har jag väl gjort, lite åtminstone?En och en halv timmas turistandet på två dygn. Resten ägnades åt att se till att knuten var välknuten. Lite svårt eftersom jag inte hittade nån knytblus utan fick köra med substitut. Dock bars kavaj om än utan slips.;-)Jobbigt? Nä, men lite svårt att hålla ögonen öppna. Åtminstone första dagen efter pärsen att behöva stiga upp så jämra tidigt för att ta flyget.Se soluppgång i fotoalbumet.Knytblusturism är just vad det låter som. Turism som liksom får snikas in emellan knytblussessionerna.Fall man hinner.Vad gäller de lite "österländska" byggnaderna i centrala Helsingfors, ja det är väl ett minne från tiden som storfurstendöme under Ryssland.Efter vad jag förstår så har man också vid ett flertal tillfällen spelat in scener som skall föreställa utspelade i gamla St Petersburgh just i kvarteren runt den vita kyrkan (Domkyrkan). Soulway, häng med gubben nångång!Dräparen, mindre Kosken och mer Kultur!Eller nått.Och Yoda, körde en snabbis. Vill ju inte trötta ut herrskapet med alltför långrandiga historier.Annars ser jag framemot att få ta del av dina intergalatiska äventyr!Bestående intryck från Helsinki? Hm, får fundera på det. Kanske drar det ett varv till.Annars så var just Centralstationen ett sånt, från min tidigare visit. Som egentligen var två, fast det var för långt att skriva. Så kan det gå, när haspen är på.=)

  13. Tar vi om dé igen.Var hälsad du vackra påfågel, du är saknad.Hur har du haft det… Jobbigt eller?Snälla berätta.

  14. …Jag bara försvinner in i en annan dimension när jag får en rese-skildring i min hand…även om det som här bara är en 1 minuts. =)…Möten med nya människor å kulturer ju är för det allra mesta givande upp-levelser.Bilden med höst-löven på var väldigt vacker…var själv ute en liten runda och andades lite skogsluft idag…vilka färg-prakter där finns…full-ständigt exploderar i alla kulörer…Välkommen tillbaks igen då…-ris *hepp**May The "Oma Minuus" Be With You*

  15. knytblusturism? tung benämning faktiskt på ngt jag inte riktigt snappar fullt ut…jag har aldrig varit i finland, en brist i min uppfostran faktiskt…järnvägsstationer är fascinerande ställen, alla är på väg ngn stans…

  16. Helsingfors ja,där har man varit några gånger.Men minnen,nja mest fragment…Såsom stora doser Koskenkorva,björnköttoch någon kyrka i berget är alltjag kan komma på nu.

  17. Hej AniaraHärliga bilder! Det nästans känns att det är lite österut på byggnaderna. Vad ball madamestaty. Månne ska hon illustrera beläsenhet eller är hon bara dragen, kanske sexigt? Ovanlig staty av kvinna???Gubben är ju i Helsinki ofta. Dock icke jag! Bara en gång och utan gubbe! Synd! Staden är spännande och det finns mycket att upptäcka!Vad diskuterade hon i Helsingfors? Lite nyfiken.Jag har försökt hålla ställningarna i hennes frånvaro men Badaren har varit ngt seg och disträ av någon underlig anledning!Hälsningar Soulway från regntungt Sala

  18. Åhh, vad vi har lääääängtat efter vår egen pippi, välkommen hem vet ja.Visste väl att fåglarna inte flyttar österut på hösten, fast vad vet jag vad envisa trastar kan ta sig för.

  19. Åh vad kul med lite reseskildringar tycker jag som har ett begränsat revír på några kvadratkilometrar.Vilka är nu de bestående intrycken från lilla Helsinki?Tack för sången! Vem är det som sjunger?

Lämna en kommentar