”Aldrig någon som klagat tidigare” à la MSN

Det är aldrig nån som klagat förr!
Och vi har sålt jäääätte många av just den ”grejen”.
Har ni hört den varianten förut?
De brukar dra den i affärer när du kommer tillbaks med nått du köpt och som det är fel på. Som kanske gått sönder andra gången du använder det, som krymper eller tappar färgen i tvätten – fast du följer tvättrådet till punkt och pricka.
Och det behöver inte vara just klädesplagg. Det kan vara svindyra mobiler, datorer, bilar – ja ALLT – som inte funkar som det skall. Och som du som konsument försöker klaga på.
Ha! Glöm det!
Om du inte har åtminstone nått litet extra lager skinn på näsan, så kommer du snabbt att drypa iväg igen. Slagen ner i skaften av en eller annan totalt oförstående drake som med eldslåga och klor vaktar Mammons heliga – tja vad?
För nej, kunden har minsann inte alls alltid rätt!
Kunden har i själva verket SÄLLAN rätt.
Kunden skall vara glad att han fick lov att köpa nått till och börja med!

Men om det GRATIS då? Det där som inte funkar.
Som MSN Spaces.
Kan du verkligen kräva nått då?
Svaret är självklart JA!!!
MSN Spaces är inte skapat av Gates av hans hjärtas godhet, hur mycket pengar han än ger till välgörenhet.
MSN Spaces finns för att det, som så mycket annat som bär Microsofts stämpel, ingår i marknadsplanen för just nämnda multibultiföretag.
Det gäller att locka till sig användare på alla områden som har med datateknik, internet etc att göra!
Användare som sätter likhetstecken mellan DATORER / INTERNET och MICROSOFT!!
Ett drömscenario som tyvärr inte är allt för långt från verklighetens.

Så visst, kära bloggvänner, har vi rätt att kräva att Msn Spaces fungerar.
Och om och när det inte gör det, skall ansvariga upplysa oss om att det inte gör det, helst varför och även (förhoppningsvis) kunna lugna oss med att ”det fixar vi strax”.
Att bara ignorera problemen – vad då, vilka problem? – eller att lägga det på användarna själva är inte bara förkastligt utan också tämligen osmart!

Dessutom, OM det skulle vara så att problemet med Spaces nuvarande opålitlighet och tröghet faktiskt ligger hos användarna – vad är det då som orsakat att det plötsligt drabbat så många på en gång?!
Kan det ha något med någon säkerhetsuppdatering av olika versioner av operativsystemet Windows att göra?
Om det är på det viset – SÅ SKRIV DET DÅ!!!!
Vem borde väl ha sådan information om inte folk som arbetar för just Micromjukis!?

För övrigt vill jag i sammanhanget självklart passa på att slå ett slag för APPLE och MAC OS!!!!!
Det är grejor det!!
Tro mig, jag är bara tillfälligt förvisad till den här jämra Microsoft-världen!
Bara jag får lite pengar så skall jag skaffa en ny MAC.
Fast undgår den gör ju ingen helt och hållet, varför det är än viktigare att de ta sina användare på allvar.
Ta ert j’vla ansvar!!! Monopolister!

Puh, skönt att ha fått det ur sig . . .  .
😉

And now something completely different: a La . .nepp, inte alls!
Nu skall det handla om SVARET.
För ett sådant fick jag faktiskt tämligen omgående från ansvariga Jessica.
Det löd (delvis) som följer:

"Tack för ditt mail! Du har kommit till rätt person eftersom jag är produkt ansvarig för MSNs kommunikationstjänster (däribland Spaces) i Sverige. Jag vet inte på rak arm varför du och andra har upplevt att Spaces sidor laddas segare än vanligt. Jag använder själv tjänsten och har inte märkt något speciellt. Däremot kommer jag att ta kontakt med vårt produktteam för att se om de har någon förklaring till varför vissa användare kan uppleva detta och höra om de kan göra något för att åtgärda det.

I övrigt vill jag tacka dig för att du tog kontakt. Genom våra användares uppmärksamma ögon och synpunkter kan vi fortsätta att utveckla Spaces så att ni får ut så mycket värde av tjänsten som möjligt.

. . . ."

Och jo, hör och häpna, bara några timmar senare fick jag svar från Supporten som inte riktigt verkar ha fattat vad jag gnällde om och ville att jag skulle kolla en miljon olika inställningar på Explorer. Sänka säkerheten etc.
Ok, kan jag väl kanske göra. Men frågan kvarstår ändock: VARFÖR har det blivit så segt och konstigt på Spaces under de senaste dagarna?
Inte sjuttsingen hade jag ändrat några inställningar innan segmoset satte igång.
Och INTE blev det bättre efteratt jag gjorde det!
Fortfarande är det segt som sjuttsingen mellan varven.
Hallåååååå??!!!!

Svar från MSN Support:

 

OK, fall om någon tror att det kan hjälpa och känner för att försöka, så lägger jag den jääääätte långa listan på div inställningar som en kommentar under denna blogg.
Orkar f*n inte se eländet här på första sidan!

Natti Natti på er, alla gamla skojare!

PS. Kolla Huldas knivskarpa mail till ansvarig! DS

Och så passar jag på att klistra in Huldas lilla kampbild från strulomgången i höstas.

//For Your Ears: The Dramatics – Beware Of The Man (With Candy In His Hand) //

17 svar till “”Aldrig någon som klagat tidigare” à la MSN

  1. Ja, har allt funkat förut och man inte har ändrat några inställningar, då lär det knappast vara inställningarna det är fel på. Det där är ju standardsvaret när man kontaktar supporten, tycker jag, oavsett vad det är för produkt. Jag hade problem med att mitt antivirus slutade uppdatera helt plötsligt (betalt för 3 år, men det funkar bara ett år i taget och sen måste jag hämta hem en ny version eftersom det slutar uppdatera). Det hade fungerat i ett år, jag hade inte ändrat något, och naturligtvis är första tipset från supporten att "kolla inställningarna". Jaha, ja, jag gör väl det då, men det verkar ju meningslöst… och inte hjälpte det, inte.

  2. Ytterligare ett supportsvar som Mojan erhöll frånMSN-syndrome = Multi Shit Neuros – Syndrome **********************************HEJTack för att du skriver in till MSN Spaces.Mitt namn är Susanne och jag förstår att du har problem med att se din och andras bloggar. Jag beklagar för eventuell frustration som detta kan ha orsakat och att du fått vänta på vårt svar.För att försöka lösa detta ber jag dig först och främst kontrollera att dina webbläsarinställningar är rätt konfigurerade. Det är viktigt att din webläsare tillåter SLL, Javascript och Cookies. Det kan även vara så att säkerheten är för högt inställt. Detta brukar i allmänhet hjälpa vid fel liknande det du beskriver.Prova följande och se om det löser problemet:Vi ber dig att du först och främst alltid använder Internet Explorer som webbläsare för din Space då vissa kunder har upplevt att detta har löst liknande problem.Konfigurera Internet Explorer så att HTTP 1.1 med proxyanslutningar används:Öppna Internet Explorer.Klicka på Internet-alternativ på Verktyg-menyn.Klicka på fliken Avancerat. Markera Använd HTTP 1.1 genom proxyanslutningar under Inställningar och klicka sedan på OK. OBS!Det kan finnas två olika alternativ för HTTP 1.1, ha bara den med proxyanslutning förbockad.Starta om Internet Explorer.Så här sänker du säkerhetsinställningarna i Internet Explorer.Klicka på Internet-alternativ på Verktyg-menyn.Klicka på fliken Avancerat och rulla nedåt till rubriken Säkerhet.Avmarkera kryssrutan vid Varna för ogiltiga platscertifikat.Klicka på OK. Klicka på Internet-alternativ på Verktyg-menyn igen.Klicka på Säkerhet.Klicka på Standardnivå.Kontrollera att skjutreglaget är inställt på Normal. Om så inte är fallet flyttar du reglaget till Normal genom att klicka på det och flytta pekaren i rätt riktning.Klicka på OK.Ta bort gamla cookies i Internet Explorer:Klicka på Internet-alternativ på Verktyg-menyn. Klicka på fliken Allmänt.Klicka på Ta bort cookies under Tillfälliga Internet-filer och klicka på OK. Klicka på Ta bort filer. Markera kryssrutan Ta bort allt offlineinnehåll och klicka på OK.Klicka på Inställningar. Markera alternativet "Varje gång sidan besöks" under Kontrollera om det finns senare versioner av lagrade sidor. Klicka på OK. Klicka på Rensa Tidigare under Tidigare på fliken Allmänt och klicka sedan på Ja. Klicka på OK.Aktivera JavaScript i Internet Explorer:Välj "Internet-alternativ" under menyn "Verktyg". Klicka på fliken "Säkerhet" och markera Internet-symbolen.. Klicka på knappen "Anpassad nivå" och scrolla nedåt i listan. Under rubriken "Active Scripting" markerar du "Aktivera".Aktivera SSL i Internet Explorer:Välj "Internet-alternativ" under menyn "Verktyg". Välj "Avancerat". Välj "Använd SSL 3.0" under "Säkerhet".Aktivera ActiveX-kontroller i Internet Explorer:Välj "Internet-alternativ" under menyn "Verktyg". Klicka på fliken "Säkerhet", markera Internet-symbolen.Klicka på knappen "Anpassad nivå". Klicka på Aktivera vid varje alternativ under ActiveX-kontroller och plugin-program i dialogrutan Säkerhetsinställningar. Klicka på OK, klicka på Ja i dialogrutan Varning och klicka sedan på OK.Prova därefter att starta om Internet Explorer och kolla om du kan se din sida bättre nu.Jag hoppas att detta hjälper. Lycka till!Om problemet ändå kvarstår ber jag dig att svara på det här e-postmeddelandet och uppge följande information:- Inträffar problemet även när du använder en annan dator? Ange i så fall vilken webbläsare och vilket operativsystem du använder.- En detaljerad beskrivning med stegvisa instruktioner om hur problemet uppstod, inklusive eventuella felmeddelanden som har visats.Tack för att du använder MSN Spaces, tveka inte att höra av dig om du har vidare problem.Skriv gärna tillbaka om du har andra frågor eller förslag.Med vänliga hälsningar,SusanneMSN Spaces Kundsupport*********************************KLOKARE ?????????????

  3. Jo, det kan vara segare än sirap ibland, jag har oftast trott att det var min dator, men tydligen är den oskyldig. Men jag som alla andra, hoppas på bättring.Ha det så gott.

  4. Ja, nog är det segt alltid. Sliter mitt hår. Svär högt ut i rymden. Tålmodig som jag är – 😀 – förväntar jag mig att det lite senare ska bli "som vanligt". Hmm…Gillar också dina bilder med "pratbubblor" !

  5. Jag skickade tre mail, dels till "din" Jessica dels till "mina" två kontakter. Fick nästan omgående svar från den ena. Så här skriver hon:"Jag blir väldigt besviken när jag förstår att du inte fått hjälp.Den 18 november fick jag besked att ditt ärende hanterades av vår interna process för klagomål och jag fick även mail från MSN personer som sa att de skulle hålla ett öga på ärendet och säkerställa en bra lösning.Vår standardsupport är outsourcad så det är kanske svaret på varför de inte vet vem jag är.Jag följer upp direkt."MEN det är ju nu inte att just jag inte fått hjälp det handlar om, det gäller HELA spacet och att MÅNGA har samma problem. Jag tänker mig att om deras support är outsourcad är den personalen kanske inte så intresserad av att se till att allt funkar.Jo, det går att lägga in flera sandboxar men det verkar krångligt, det har jag inte vågat mig på. Det finns något trix för att överskrida maxutrymmet i sandboxen också. Har testat men inte lyckats med det. Det extra utrymmet ska kunna fyllas upp genom att bredda hela mittenkolumnen men det vill sig inte – den lägger sig under listorna då istället. Blir ju inte så kul att få texten ner i botten på sidan :-)Ndg listorna får det plats upp till 250 tecken i den högra "beskrivningsrutan", den till vänster rymmer inte lika mycket. Det är bara att pröva sig fram. Jag har ikväll skaffat en blogg hos blogg.se! Ska ha den på prov ett tag o se hur det är där.Nu ska jag kanske passa på o fylla mitt rum med något till imorgon – om det går liiite fortare än hitills.The show must go on!!

  6. Och apropå mig och musik för kattälskare så hittade jag på samma sida denna. Så kan man också känna sig ibland:http://www.7secondsoflove.com/ninja/

  7. Så har även jag skickat mail till berömd Jessica. Och vad kan hon göra ? Inte ett sk-it vad det verkar!!! Igår var det sämre, sen blev det ett kort tag bättre och så på eftermiddagen….. kola hade fastnat i nätet….och hur ska det sluta ? Ska alla vi emigrera till blogspot, eller ?Jag har just börja bli helt beroende av min lilla blogg. Ska jag nu flytta….Jobbigt att packa och möblera om på något nytt ställe. Suck. La i alla fall ut mitt klagande brev (kopia) på min sida, om du undrar. Vi hörs, och snart är det vår. Kanske som ett tecken attt vi alla ska sticka ut näsan i vårvädret i stället för att lägga den i Msn-kladdet.

  8. Glömde ju tala om att jag har gjort min blogg bredare än den "kan" vara, Tack till dvx3 på HackMsnSpaces!Mycket skoj man kan hitta där. Så. Nu får jag väl vänta 35 sek igen innan min kommentar blir publicerad.Grrrrrrrr

  9. Jag har haft samma tanke jag idag, men jag tänkt mer på typ Aftonbladet dom har ju en IT avdelning eller någon annan daglig tidning.Det gick någorlunda att komma fram på fm. då tänkte ja men jippi har dom dragit ur pluggen, bara för att inse att när klockan slog 16 så var det tvärstopp igen och nu tar det lika lång tid igen för sidorna att visas.Den där Jessica hon lär väl snart byta mailadress och trötta. Skulle vara väldigt intressant att veta hur många mail om hon sista dagarna, för att inte tala om supporten som säkerligen blivit mailbombad.//H

  10. Jag ser att du har fått EXAKT samma svar som jag har fått ett antal gånger. En gång har jag fått en helt tvärtom variant, då skulle jag avaktivera alla ActiveX-kontroller istället. Deras tips har aldrig givit någon effekt.Och supporten svarar aldrig på det jag frågar om, ger bara samma standarsvar hela tiden. Lite längre kom jag ju till slut men då var svaret att de jobbar på problemen. Ha. Det har de gjort sen i oktober då. Minst.Så här lyder ett mail jag fick 15 november 2005:"Jag kommer att ge dig en m?ghet att prata med v岠support kring dina fr姥st䬬ningar. F?tt f堡ccess till den hj䬰 du beh? s堲inger du 020-170 80 35. Du anger en kod som xxxxxx Vi kan d堰堥tt strukturerat s䴴 titta p堤ina problem, bem?synpunkterna och eskalera relevant feedback tillbaka till USA. Med v䮬ig h䬳ningxxxxx Premier Delivery ManagerMicrosoft Enterprise Services"Jo, först måste man kunna klura ut vad det står…När jag sen ringde uppgav den som svarade att det var helt fel att ringa dit och någon med det namnet kände ingen där till. Håhåjaja.(Här tog jag bort namn och kod så att jag inte gör bort mig med tanke på Pul o sånt)Nu tar jag o mailar till "din" Jessica jag med.

  11. :-)) Roande läsning om än att jag oxå har fått precis samma tuggummi-känsla i min dator med "tröttheten" under tangentbordet. Du kan snart doktorera i ämnet eller skriva en avhandling åtminstone…Jag ska på dem också med ett mail nu.Mvh,// F

  12. Antingen har ert klagande gett resultat, eller så funkar det bättre härifrån jobbet…(smygsurfar, schhh..) Apropå tjäna pengar så tror jag du skulle kunna göra dig en hacka på dina bilder med fyndiga och superroliga texter till, gillar dem skarpt!

  13. jaa, det är rätta takterna Doris!!grr. Det har tamejfan strulat och varit segmos för alla! de senaste dagarna. Inte fan ska jag behöva ställa om mina inställningar – det funderar ju annars!!Heja dig som strider för vår rätt till ett flytande och smigidigt msn.Upp till kamp för f-n(hehe)well done!heja!

  14. Skönt att man inte är ensam i skiten Grrrrrr

  15. Ja men tack för att jag inte är ensam om problemen…trodde vår dator höll på att sega ur…den är rätt ny så jag blev orolig…har oxå skickat klag till msn tack vare din länk…Ska fixa till mina banners så texten syns nästa gång…*s*Hej så längeKicki

  16. Jag har svårt att tänka mig att det skulle handla om inställningar hos enstaka användare (datainställningar that is…) eftersom det segade sig för alla (alla jag \’pratade\’ med i går i alla fall… Ett tag gick det ju inte komma ut över huvud taget. Just nu (ta riktigt mycket i massor av trä) fungerar det utmärkt, undra hur länge det håller i sig…

  17. OBS!Själv hittade jag nått litet att ändra på, men INTE FAN HJÄLPTE DET.Men tja, nån annan kanske har bättre tur, så here goes – direkt från msn:s support:Prova följande och se om det löser problemet:Konfigurera Internet Explorer så att HTTP 1.1 med proxyanslutningar används:Öppna Internet Explorer.Klicka på Internet-alternativ på Verktyg-menyn.Klicka på fliken Avancerat. Markera Använd HTTP 1.1 genom proxyanslutningar under Inställningar och klicka sedan på OK. OBS!Det kan finnas två olika alternativ för HTTP 1.1, ha bara den med proxyanslutning förbockad.Starta om Internet Explorer.Så här sänker du säkerhetsinställningarna i Internet Explorer.Klicka på Internet-alternativ på Verktyg-menyn.Klicka på fliken Avancerat och rulla nedåt till rubriken Säkerhet.Avmarkera kryssrutan vid Varna för ogiltiga platscertifikat.Klicka på OK. Klicka på Internet-alternativ på Verktyg-menyn igen.Klicka på Säkerhet.Klicka på Standardnivå.Kontrollera att skjutreglaget är inställt på Normal. Om så inte är fallet flyttar du reglaget till Normal genom att klicka på det och flytta pekaren i rätt riktning.Klicka på OK.Ta bort gamla cookies i Internet Explorer:Klicka på Internet-alternativ på Verktyg-menyn. Klicka på fliken Allmänt.Klicka på Ta bort cookies under Tillfälliga Internet-filer och klicka på OK. Klicka på Ta bort filer. Markera kryssrutan Ta bort allt offlineinnehåll och klicka på OK.Klicka på Inställningar. Markera alternativet "Varje gång sidan besöks" under Kontrollera om det finns senare versioner av lagrade sidor. Klicka på OK. Klicka på Rensa Tidigare under Tidigare på fliken Allmänt och klicka sedan på Ja. Klicka på OK.Aktivera JavaScript i Internet Explorer:Välj "Internet-alternativ" under menyn "Verktyg". Klicka på fliken "Säkerhet" och markera Internet-symbolen.. Klicka på knappen "Anpassad nivå" och scrolla nedåt i listan. Under rubriken "Active Scripting" markerar du "Aktivera".Aktivera SSL i Internet Explorer:Välj "Internet-alternativ" under menyn "Verktyg". Välj "Avancerat". Välj "Använd SSL 3.0" under "Säkerhet".Aktivera ActiveX-kontroller i Internet Explorer:Välj "Internet-alternativ" under menyn "Verktyg". Klicka på fliken "Säkerhet", markera Internet-symbolen.Klicka på knappen "Anpassad nivå". Klicka på Aktivera vid varje alternativ under ActiveX-kontroller och plugin-program i dialogrutan Säkerhetsinställningar. Klicka på OK, klicka på Ja i dialogrutan Varning och klicka sedan på OK.Prova därefter att starta om Internet Explorer och kolla om ditt konto fungerar nu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s